تبلیغات
تبلیغات در سایت
تبلیغات
تبلیغات
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
آخرین مطالب
به کانال ریاضی کده در تلگرام بپیوندید
خبرنامه
خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی
مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




کدهای اختصاصی

گاوس به کمال در اخلاق و انسانیت باور داشت و نیز بسیار کوشا بود. او بسیار کم به نشر کارهایش می‌پرداخت چرا که از انتشار کارهایی که رسیدگی و ویرایش نشده‌اند سر باز می‌زد، که این هم هماهنگ با شعار «کم ولی پربار» اوست. از سوی دیگر، گاوس را از آنجا که از ریاضیدانان جوانی که خواهان پیروی از او بودند پشتیبانی نمی‌کرد نکوهش می‌کنند. او بسیار کم، و شاید هرگز، با ریاضیدان دیگری همکاری نکرد.


342
تاریخ : یکشنبه 14 تير 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
درخت اسرار آمیز
دهقانی در جنگل به یک پیرمرد آشنا برخورد کرد،با هم به گفت و شنود پرداختند. پیرمرد به دهقان گفت:در جنگل درختی را دیده ام که بی اندازه عجیب است...

دهقاني در جنگل به يك پيرمرد آشنا برخورد كرد،با هم به گفت و شنود پرداختند. پيرمرد به دهقان گفت:در جنگل درختي را ديده ام كه بي اندازه عجيب است،اين درخت مي تواند به آدم هاي فقير ياري برساند.
چه كمكي مي كند؟ آيا بيماران را شفا مي دهد؟


 


196
تاریخ : دوشنبه 01 تير 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

قابل توجه دانش آموزان عزیز:نکات طلایی برای تابستان

نکته مهم در فهم ریاضی تمرین وممارست است .اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید  نکات مهم سال قبل را هر یک ماه یک بار مرور و نمونه تمرینهایی حل کنید.

اگر میخواهید در سال بعدبا مشکل ریاضی روبرو نشوید کتاب سال بعد را مروری سطحی کرده ومطالب جدید را با جدیت بیشتری ادامه داده وبیابید

سوالهای مهم که مشکل داریداز کسانی که می توانندبه شما کمک کنند استفاده ببرید.

مدت  زیادی را صرف خواندن ریاضی نکنید بلکه به تفریح وبازی ومطالعه درسهای دیگر نیز بپردازید.


324
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
نویسنده : حامد قاسمی

برای دانلود نمونه سوال امتحانی نوبت دوم (خرداد ماه) درس ریاضی ششم دبستان اینجا کلیک کنید.


296
تاریخ : یکشنبه 10 خرداد 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ورزش یا تمرین ریاضی/ کدام در محافظت از مغز موثرترند؟

تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه مونپلیه در فرانسه شد نشان داد فعالیت فیزیکی در اکسیژن دهی به مغز از انجام تمرینات ریاضی موثرتر است.

خبرگزاری فارس: ورزش یا تمرین ریاضی/ کدام در محافظت از مغز موثرترند؟

 

به گزارش  گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، فعالیت فیزیکی از مغز محافظت می‌کند و باعث افزایش عملکرد مغز به خصوص در سنین بالا می‌شود.
اثرات ورزش به غیر از تناسب اندام باعث بهبودی و عملکرد درست قلب می‌شود و باعث رسیدن اکسیژن به مغز می‌شود.
یک تیم فرانسوی از دانشگاه مونپلیه آزمایشاتی بر روی یک گروه از زنان با سن 60 تا 77 سال انجام دادند؛ محققان ظرفیت و توانایی قلبی و مقدار اکسیژن که بدن قادر است فراهم کند و باعث می‌شود اکسیژن به مغز برسد را بررسی کردند.
به گفته محققان تمرینات ریاضی باعث بهبود عملکرد اجرایی و انعطاف پذیری به خصوص روانی در دوران پیری می‌شود؛ به همین دلیل محققان، شرکت کنندگان را با یک سری تمرینات و کلاس‌های تست ریاضی مورد بررسی قرار دادند و درجه اکسیژن دهی به مغز شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند؛ در طول تمرینات ذهنی اکسیژن خون افزایش یافته بود اما تمرینات فیزیکی در اکسیژن دهی به مغز موثرتر از تست ریاضی بود.
به عبارت دیگر انجام فعالیت بدنی به طور منظم از اهمیت بیشتری برخوردار است و بهتر می‌تواند از مغز به خصوص مغز افراد مسن محافظت کند.


308
تاریخ : سه شنبه 29 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی

مطالب جالب ریاضی

به دست آوردن روز ، ماه و سال تولد :

عدد ماه تولد خود را انتخاب کنید.ضرب در 100 کنید .

به اضافه ی روز تولد کنید .

 ضرب در  2 کنید .

به اضافه ی  6 کنید .

ضرب در  5 کنید .

به اضافه ی  4 کنید .

 ضرب در  10 کنید .

منهای  340 کنید .

به اضافه ی  سن خود کنید .

دو رقم اول سن / دو رقم دوم روز تولد / یک یا دو رقم سوم ماه تولد


360
تاریخ : شنبه 12 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی

۱) پایه ضعیف در درس ریاضی از سال های قبل.

۲) قبولی با استفاده از تک ماده در خرداد سال قبل.

۳) قبولی با استفاده از تقلب و گفته شدن سؤالات قبل از امتحانات.

۴) کم هوشی و دیرآموزی بعضی از دانش آموزان.

۵) نداشتن اعتماد به نفس در درس ریاضی.

۶) مشکلات جسمی بعضی از دانش آموزان، سوءتغذیه، ضعف چشم.


اقدام هایی که برای چنین دانش آموزانی می توان انجام داد را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید ...


505
تاریخ : جمعه 11 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

روز معلم مبارک باد


233
تاریخ : جمعه 11 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی

تصاویر  پیشنهادی عنوانی فصول (تلفیق ریاضیات با اثار باستانی شهرستان تکاب)

 

بقیه تصاویر در ادامه مطلب....

 

 

 


287
تاریخ : دوشنبه 07 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی

معما

1) دو شکارچی به هم رسیدند.

یکی از دیگری پرسید: تو امروز چند فشنگ به همراه داشتی؟

دیگری پاسخ داد: نصف تیرهایم را به طرف کبک ها نشانه رفتم. چهار برابر جذر تیرها را به خرگوش ها شلیک کردم. با 6 تیر هم یک گرگ را از پا در انداختم و 3 تیر نیز به سوی یک روباه شلیک کردم که البته بی نتیجه بود. با آخرین تیرم نیز یک قرقاول شکار کردم! همین.

هرچند که دوست این شکارچی از حرف های او چیزی نفهمید، اما قطعا شما می توانید شمار فشنگهای او را مشخص کنید.

 

چیستان

2) آن چيست كه در دنياست، دنيا هم دراوست؟


67
تاریخ : دوشنبه 31 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی
کساني که در دروس رياضي مشکل داشته باشند ، لزوما کم هوش نيستند
همه باهوش‌ها رياضي‌دان نمي‌شوند
مفهوم عمومی که ما از هوش می‌شناسیم، همان هوش آکادمیک و اغلب هوش ریاضی است. به دلیل همین باور است که معمولا نمره ریاضی برای والدین بسیار مهم‌تر از نمرات دیگر است، در حالی که نمره ریاضی صرفا شاخص نوعی از انواع هوش است. معمولا وقتی در درس ریاضی د

449
تاریخ : جمعه 28 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب


81
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی
پژوهشگران مطرح کردند: انگیزه و تکنیک‌ یادگیری مهم ترین مولفه‌ها در یادگیری ریاضی است.

 

مطالعات جدید نشان می‌دهد انگیزه تلاش و تکنیک‌های مطالعاتی مناسب و نه بهره هوشی به داشتن مهارت‌های ریاضیاتی خوب می‌انجامند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد مجبور کردن کودکان به مطالعه ریاضی کاری بی‌ثمر است.

 محققان روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا در پژوهشی بیش از سه هزار و پانصد کودک آلمانی را تحلیل کردند و دریافتند که دانش‌آموزان با انگیزه و دارای استراتژی‌های یادگیری مناسب بالاترین میزان موفقیت را در ریاضیات کسب کردند.

به گفته کومورایاما از این دانشگاه، بهره هوشی یا همان IQ برخلاف تصورات پیشین چنین اثری را از خود نشان نداد.

وی و همکارانش همچنین طی یک نظرسنجی از نمونه‌ موردی‌هایشان، میزان انگیزه درونی آن‌ها برای مطالعه ریاضیات را اندازه‌گیری کردند.

به علاوه، این دانشمندان میزان ترغیب شدن دانش‌آموزان مزبور توسط مولفه‌های خارجی از قبیل گرفتن نمره خوب در درس ریاضی را مطالعه کردند.

در این تحقیق این موضوع که کودکان حاضر تا چه میزان بر حفظیات طوطی وار در مقابل استراتژی‌های یادگیری عمیق تکیه می‌کردند، نیز بررسی شد.

در ابتدا اشخاص دارای بهره هوشی بالا در درس ریاضی به بهترین نحو عمل کردند اما طی فرایند پژوهش ثابت شد که تکنیک‌های یادگیری و همچنین انگیزه و نه بهره هوشی بیشترین میزان موفقیت در این درس را پیش‌بینی کردند.

در پژوهش انجام شده کودکان با بهره هوشی بالا هیچ جهشی در کسب موفقیت از خود بروز ندادند.

جزئیات این مطالعه علمی در Child Development انتشار یافت.


375
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی

نکته 1: مرور درس پس از کلاس
همانطور که می دانیم درس ریاضی یکی از مهمترین درسهای پایه بوده و یادگیری و مطالع صحیح آن حتی در یادگیری سایر دروس تاثیر گذار است.
پس برای موفقیت در یادگیری درس ریاضی، سعی کنید که با یک برنامه ریزی منظم، مرورهای بعد از کلاس درس را داشته باشید.حتماً تمرینات مربوط به آن درس و در صورت امکان تمرینات اضافی حل کنید.
---------------
نکته 2: گوش دادن به درس در کلاس
یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است.
---------------
نکته 3: نوشتن جزوه جذاب و خوانا در کلاس درس
حین تدریس ریاضی توسط معلم یا دبیرتان سعی کنید که هم گوش دهید و هم جزوه مناسبی یادداشت نمائید. 
---------------
نکته 4: فعال بودن و پرسیدن سوال در کلاس درس
فعال بودن در کلاس درس ریاضی و سایر دروس را به یک عادت تبدیل کنید. نه اینکه یک روز سرحال باشید و روز دیگر بی حوصله. کنجکاو باشید و سعی کنید تا مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید از آن عبور نکنید.
--------------
نکته 5: مطالعه عمقی درس ریاضی
در هر مسئله ای که دلیل استفاده از روابط و فرمولها و یا روند حل را متوجه نشدید حتما از دبیر ریاضی یا معلم ریاضی خود سوال کنید. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان با تمرکز کامل گوش دهید.
برچسب‌ها: مقالات آموزشیمطالب مفید


95
تاریخ : شنبه 08 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی

 




1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا


2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا


3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا


4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا


56
تاریخ : پنجشنبه 06 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی

چگونه بخوانیم تا کم‌تر فراموش کنیم؟

    




هدفتان هنگام مطالعه این باشد که مطالب را برای مدتی طولانی به خاطر خواهید سپرد.

هنگامی که کلمات و جملات یک مبحث را پشت سر هم بخوانیم و رد شویم به همان سرعت آن را فراموش خواهیم کرد. سعی کنید مفاهیم اصلی مطلب را درک کنید و مثال‌هایی برای آن بزنید و حتی چند بار آن را برای خود تکرار کنید یا فرض کنید که آن مطلب را برای شخص دیگری یاد می‌دهید.

از روش یادداشت‌برداری استفاده کنید و مسائل کتاب را حل کنید. پس از اجرای این مراحل تست زدن را فراموش نکنید. در این صورت مطالب بیش‌تر در ذهنتان می‌ماند که به این نوع مطالعه، مطالعه‌ی فعال هم می‌گویند
.


265
تاریخ : یکشنبه 02 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی
 در این عکس 11 چهره انسان مخفی است
مردم عادی 4 یا 5 تا از این تصاویر را پیدا میکنند
اگر شما 8 تا از آنها را یافتید قدرت دیدن عادی دارید
و اگر 9 تا را پیدا کردید شما قدرت مشاهده بالاتر از متوسط دارید
اگر 10 تا دیدید شما مشاهده کننده خوبی هستید
و اگر 11 را پیدا کردید شما فوق العاده هستید

343
تاریخ : شنبه 01 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی


321
تاریخ : دوشنبه 18 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org               


بسیاری از دانش آموزان با تعطیل شدن مدرسه ها، فرصتی طلایی و استثنایی بدست می آورند و آزاد می شوند. حالا آنها می توانند بسیار بیشتر از گذشته درس بخوانند. تجربه هم نشان داده است كه خیلی از دانش آموزان در دوران بعد از عید نسبت به فارغ التحصیلان پیشرفت بیشتری داشته اند. در اواخر فروردین ماه آزمون های جامع شروع می شود. شما تنها یك ماه فرصت دارید تا دروس خوانده نشده را بخوانید دروس قبلی را مرور كنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید. انجام این همه كار در این فرصت كوتاه، نیاز به برنامه دقیقی دارد و بدون برنامه حساب شده این كار انجام شدنی نیست. 

 



309
تاریخ : یکشنبه 17 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

اظطراب امتحان

فرقي نمي‌كندكه دانش‌آموز باشي يا دانشجو، ابتدايي باشي يا دانشجوي مقطع دكترا، درسخوان باشي يا نه، در هر صورت وقتي اسم امتحان و آزمون و اعلام نتايج مي‌آيد استرس است كه تمام وجود ما را فرا مي‌گيرد.اين استرس و نگراني در بين بسياري از بچه‌ها نمايان شده، هر چقدر هم از مضرات استرس بگويند فايده ندارد و گويا امتحان و استرس آن با هم عجين شده‌اند. اما آيا تا به حال شده با خودمان فكر كنيم كه اين استرس تا چه اندازه به افراد آسيب مي‌زند و چكار كنيم كه از اضطراب و استرس امتحان كاسته شود. 
به گفته كارشناسان، اضطراب امتحان نوعي اشتغال ذهني است كه خود كم‌انگاري و ترديد در مورد توانايي‌هاي فرد را به همراه دارد. استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علايمي همچون اضطراب، عصبي شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي، سرگيجه، افزايش ضربان قلب، بي‌حالي، تنگي نفس، تعريق، لرزش، بيخوابي، دلهره، دلشوره، بي‌اشتهايي و سردرد ديده مي‌شود. اما استرس چه آسيب‌هايي به فرد مي‌زند، استرس مي‌تواند به قلب آسيب برساند و حتي گرفتگي شريان‌هاي قلبي را تشديد مي‌كند.
افزايش استرس حتي مي‌تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشديد كند. اما حال براي كاهش استرس در امتحانات چه مي‌توان كرد؟ بارها كارشناسان مختلف بر تهيه جدول زمان‌بندي براي روز قبل از امتحان تاكيد كرده‌اند اما كمتر دانش‌آموز و دانشجويي بوده كه اين مسأله را جدي بگيرد. 
در ساعت معين درس بخوانيد، چند ساعت متوالي درس خواندن خسته‌كننده است و سبب كاهش يادگيري مي‌شود، بعد از پايان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقيقه استراحت كنيد.
در برنامه‌ريزي براي درس خواندن در روز قبل از امتحان بايد فاصله‌هاي زماني خاصي براي استراحت كردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله اين استراحت براساس سختي يا آساني مطلب مورد مطالعه تنظيم شود.
يكي ديگر از مواردي كه بر كاهش استرس تاثير دارد، تغذيه سالم است. بهتر است دور قهوه، چاي و نوشابه‌هاي گازدار خط بكشيد.
كافئين موجود در اين نوشيدني‌ها شما را بيدار نگه مي‌دارد. ولي قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما مي‌گيرد. در عوض مصرف ميوه و سبزيجات تازه ذهن را فعال نگه مي‌دارد. 
همين مسأله باعث يادگيري بهتر و كاهش اضطراب مي‌شود. خواب كامل نيز در اين موارد موثر است. مهم نيست كه چه ساعتي مي‌خوابيد يا بيدار مي‌شويد مهم اين است كه وقتي مي‌خواهيد مطالب درسي را دوره كنيد كاملاً هوشيار باشيد و تمركز كافي داشته باشيد. مثبت‌انديش باشيد و وقت خود را با افرادي بگذرانيد كه به شما روحيه مي‌دهند.
قبل از دوره كردن هر مطلب نفس عميق بكشيد و سعي كنيد ذهن خود را از هر فكر ديگري پاك كنيد. 
هر چند استرس به ميزان جزيي قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پيشرفت و ترقي‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترين احساسات بشري است كه تمام توانايي و قدرت آدمي را هدف مي‌گيرد و حتي روي قدرت سيستم ايمني بدن هم تاثير منفي دارد. اما بايد بدانيم اين مشكل نيز قابل حل است.
 
 
 

299
تاریخ : جمعه 08 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی

 

urldRM98.jpg

 

1. به قول آدريل جانسون، خوب كتاب خواندن را نمى‏توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شك، پرورش خاصى لازم است.


2. بهترين روش كتاب‏خوانى، روشى است كه خواننده در اين كار بتواند زيبايى‏هاى چيزى را كه مى‏خواند، دريابد و به هنگام لزوم، معايب آنها را بفهمد و اين از راه پرورش و ممارست حاصل مى‏گردد.


3. در معانى كلماتى كه براى نخستين بار مى‏بينيد، دقت كنيد. بيهوده تصور نكنيد كه سياق مطلب، آن معانى را براى ما كشف مى‏كند. همان زمان، بهترين وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.

 

به ادامه مطلب بروید.



551
تاریخ : جمعه 08 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

نکته . . .

اعدادی که بعد از hundred می آیند، در انگلیسی بریتانیایی با and همراه

 

 

می شوند ولی در انگلیسی آمریکایی معمولا and را به کار نمی برند:

 

British English 120 = one hundred and twenty

American English 120 = one hundred twenty


401
تاریخ : جمعه 01 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی
چرا بعضی ها به ریاضی علاقه ندارند

چرا بعضی ها به ریاضی علاقه ندارند

در میان دانش آموزان علاقه مند به ریاضیات عده ای هم هستند که علاقه چندانی به این درس ندارند بهترین دلیل این بی علاقه گی را می توان از خود دانش آموز پرسید بعضی از دانش آموزان معتقد بودند که در این درس با ارقام و اعداد سرکار دارند یا اینکه محاسبه کردن را دوست نداشته یا اصلا حوصله اش را ندارند بعضی از دانش آموزان می گفتند : اصلا ریاضی را دوست ندارند و حفظیات را بیشتر دوست دارند اگر در این زمینه تحقیق کنیم می بینیم که دانش آموزانی که در این گروه هستند که اصلا حاضر به فکر کردن نیستند و دوست دارند فقط به درسهایی بپردازند که در برابر هر سؤالی ، جواب آماده داشته باشند و آن را بخوانند و تحویل معلم دهند. اما درس ریاضی ، درس دقت است ، درس نکته است و درس استلال است . اکثر آدمهایی که به این درس علاقه دارند و این درس را می فهمند جزء افراد با هوش می باشند. ریاضیات قواعد طبیعت برقرار است در آسمان ،در زمین ، دریا

با حساب دقیق و نکات مهم می توان شاهد اکتشافات مهم بوده و همان گونه که در ریاضیات انیشتن توانست معادلات خود را کشف و تا کنون این معادلات پا برجاست.

با محاسبات ریاضی که غیاث الدین جمشیدکاشانی قواعد افلاک و آسمان ، اعداد پی ، اعداد اعشاری را مطرح کرد و علم نجوم را به دنیا فهماند.

اینکه عده ای به ریاضی علاقه دارند و عده ای نه ؟ بهترین جواب را می توان از خود دانش آموز پرسید چرا که جواب اصلی این سؤال را از آن دانست علاقه نداشتن به ریاضی یعنی علاقه نداشتن به دقت و فکر کردن است ، علاقه نداشتن به دقت و فکر کردن است ، علاقه نداشتن به محاسبات و آوردن دلیل و منطق.

برای اینکه به ریاضی علاقه مند شدیم باید چه کار بکنیم؟

آنچه را که می توان این دانش آموزان را ترغیب به این درس کرد استفاده از  روشهای نوین و خلاق است و دور شدن از روشهای قدیمی است باید روحیات بچه ها را شناخت و سپس از آنها  کمک گرفت تا بتوان در دروس ریاضی استفاده کنند گاه به گاهی در معادله ریاضی ، دانش آنوز نمی داند که این همه معادله و مثلث و مستطیل و خطوط موازی و غیر در کجا زندگی او کاربرد دارد باید به او فهماند که این همه قاعده در زندگی او در ساخت زندگی بهتر او قابل استفاده است این که ایران توانست ماهواره به آسمان پرتاب کند حاصل معادلات و ریاضی است اینکه توپی به سوی دشمن شلیک  شود حاصل همین ریاضیات کشورمان است  


319
تاریخ : چهارشنبه 22 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
 
تاريخ : سه شنبه بیست و یکم بهمن 1393

مقدمه

هر کدام از ما وقتی به دنیای ماموران مخفی و جاسوسان فکر می کنیم چیز های زیادی به ذهنمان می رسد: سفرهای خارجی، ماموریت های خطرناک، اسلحه های عجیب و ماشین های سریع. کمتر کسی در کنار این چیزها به ریاضیات فکر می کند. اما باید بدانیم ریاضیات در فهمیدن پیامهای سری و شکستن رمزها نقش اساسی بازی می کند و در طول تاریخ ریاضیدان ها نتیجه نبردهای فراوانی را با شکستن رمزها تغییر داده اند.
امروزه در کشور ما نیز دوره دکترای رمزنگاری که از شاخه های رشته ریاضی کاربردی میباشد برگزار میشود.

 


254
تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

درس پژوهی ومراحل اجرا

 

 

قابل توجه همکاران شرکت کننده در جشنواره درس پژوهی

 

                                       لطفا جهت دانلود کلیک کنید

                                                                                             پاورپوینت درس پژوهی

 


316
تاریخ : شنبه 11 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی

راه حل های آسان برای یادگیری بهتر ریاضی

1-به موضوع درس  دقت کنید ومطالبی را که به ذهنتان می آید ذخیره ودر جایی که اظهار نظر

شد بیان کنید 

2-در حین درس دادن دقت کرده و اشکالات خود را  از معلم بپرسید.(آخر وقت تدریس)

3-در خانه بعد از استراحت  ده  یا پانزده دقیقه   مطالب درس گفته شده را مر ورکنید وچند تمرین حل کنید. 

4-در آخر وقت شب ده دقیقه درس جدید را بررسی و نتایج گرفته شده را یاداشت ومرور کنید تا با معلم خود همراه گردید.


1009
تاریخ : جمعه 10 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
یک کاغذ را چند بار میتوان تا کرد
 

شاید تا کنون شده باشد که در مواقعی که بیکار هستید یا اینکه انتظار خبر مهمی را می کشید برای سرگرم کردن خودتان کاغذی را که در اطرافتان هست بردارید و شروع به تا کردن آن کنید و بعد از چند بار متوجه شوید که دیگر نمی شود کاغذ را تا کرد. در این صورت یا از تا کردن کاغذ منصرف می شوید یا آن را باز می کنید و دوباره شروع به تا کردنش می کنید... البته ممکن است قبل از اینکه به آن زمان برسید خبر مهم به شما داده شود و کاغذ را به جای اولش برگردانید !!!

این مسئله را همه ما تجربه کرده ایم اما شاید هیچ کدام از ما به طور جدی روی آن فکر نکرده باشیم.

اگر ورق را هر بار طوری تا کنید که اندازه آن نصف شود بیش از 7 یا 8 بار نمی توانید آن را تا کنید. مهم نیست ورق اولیه شما چقدر بزرگ باشد. شاید تا به حال این قضیه را شنیده باشید و سعی کرده باشید که آن را امتحان کنید و متوجه شده باشید که تا کردن کاغذ بیش از7 یا 8 بار بسیار سخت است. آیا می توان گفت که این اعداد یک محدودیت مستدل و عمومی برای تا کردن کاغذ هستند؟

فرض کنید شما کاغذی را انتخاب کرده اید که دارای پهنای w و ضخامت t است . اگر شما شروع به تا کردن ورق از یک سمت بکنید وقتی به جایی برسید که دیگر نتوانید کاغذ را تا کنید یک نوار باریک خواهید داشت.
با هر تا کردنی ضخامت کاغذ دو برابر می شود و پهنای آن نصف خواهد شد. یعنی بعد از N بار تا کردن ضخامت خواهد بود و البته مشخص است که پهنا می شود و نسبت ضخامت به پهنا برابر می شود.
اگر با کاغذی به پهنای 11cm و ضخامت 0.002cm این کار را انجام دهید بعد از 7 بار تا کردن نسبتt/w برابر 1/6 می شود. این بدان معنیست که اندازه ضخامت از پهنا بیشتر می شود و در نتیجه دیگر قادر به تا کردن کاغذ نخواهید بود. اگر این کاغذ را 50 بار بزرگتر کنید شاید بتوانید آن را تا 10 بار هم تا کنید.

اگر به صورت متناوب کاغذ را از عرض و طول تا کنید ممکن است تعداد دفعات بیشتری بتوانید به تا کردن کاغذ ادامه دهید. در این صورت هر بارضخامت دو برابر می شود در صورتی که پهنا هر دو دفعه یک بار نصف می شود.

چندین سال پیش هنگامی که بریتنی گالیوان در دبیرستان درس می خواند با این مسئله رو به رو شد که چگونه کاغذی زا 12 بار تا کند . او باید برای گرفتن نمره از یکی از کلاسهایش این مسئله را حل می کرد. بعد از آزمایش راه های مختلف او موفق شد که ورقه نازکی از طلا را 12 بار تا کند. اما مسئله طرح شده در باره کاغذ بود و نه طلا.


251
تاریخ : پنجشنبه 02 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

شناخت ویژگی های دانش آموزان

 

شناخت ویژگی های دانش آموزان

مقدمه

شناخت ویژگی های کودکان، نوجوانان و جوانان و تفاوت آنان در سنین مختلف رشد و دوره های مختلف تحصیلی، مهم ترین وظیفه و نقشی است که صاحب نظران تعلیم و تربیت از معلمان و سایر کارکنان مدارس و در موارد زیادی از خانواده ها انتظار دارند؛ زیرا دانش آموزان محور اصلی تعلیم و تربیت هستند و عناصر و ارکان دیگر آموزش و پرورش در خدمت رشد و تربیت آنان می باشند....

شناخت ویژگی های کودکان، نوجوانان و جوانان و تفاوت آنان در سنین مختلف رشد و دوره های مختلف تحصیلی، مهم ترین وظیفه و نقشی است که صاحب نظران تعلیم و تربیت از معلمان و سایر کارکنان مدارس و در موارد زیادی از خانواده ها انتظار دارند؛ زیرا دانش آموزان محور اصلی تعلیم و تربیت هستند و عناصر و ارکان دیگر آموزش و پرورش در خدمت رشد و تربیت آنان می باشند. از این رو ضرورت دارد والدین و کارکنان مدارس از طریق به کار بردن روش ها و فنون و ابزار مختلف به شناخت ویژگی های جسمی، عاطفی، روانی، اخلاقی و اجتماعی هر یک از کودکان و نوجوانان و جوانان آشنایی کامل پیدا کنند.


775
تاریخ : پنجشنبه 02 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
نشانه ها و درمان اختلال ریاضی
 

نشانه ها و درمان اختلال ریاضی

در شرایطی عملی، والدین یا معلمین ممکن است نشانه‌های زیر را در اختلال ریاضی مشاهده کنند. این نشانه‌ها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و همه نشانه‌ها در یک فرد دیده نمی‌شود و ممکن است کودک با توجه به نوع اختلال ریاضی، دارای دسته‌ای از این نشانه‌ها باشد.

 

  •  مشکل در خواندن و نوشتن اعداد
  •  مشکل در مرتب کردن اعداد به منظور انجام محاسبات
  •  ناتوانی در انجام محاسبات
  •  ناتوانی در فهمیدن مشکل عبارت
  •  مشکل نامیدن واژه‌های ریاضی
  •  فهمیدن مشکلات عبارت
  •  نفهمیدن مفاهیم ریاضی مانند «بزرگ‌تر از» یا «کوچک‌تر از»
  •  مشکل در تشخیص علایم عملیاتی ریاضی مانند علائم جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
  •  ناتوانی در یادسپاری اطلاعات ریاضی پایه مانند جدول ضرب
  •  ناتوانی در ادامه و توالی مراحل حل مسأله
  •  ناتوانی در کپی کردن اعداد
  •  نادیده گرفتن علائم عملیات ریاضی مانند عملیات جمع و تفریق، ضرب و تقسیم
  •  نفهمیدن عملیات لازم برای حل مسأله
  •  مشکل شمارش

441
تاریخ : سه شنبه 30 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

پنج نکته طلایی جهت یادگیری درس ریاضی

 
7
نکته 1: مرور درس پس از کلاس
همانطور که می دانیم درس ریاضی یکی از مهمترین درسهای پایه بوده و یادگیری و مطالع صحیح آن حتی در یادگیری سایر دروس تاثیر گذار است.
پس برای موفقیت در یادگیری درس ریاضی، سعی کنید که با یک برنامه ریزی منظم، مرورهای بعد از کلاس درس را داشته باشید.حتماً تمرینات مربوط به آن درس و در صورت امکان تمرینات اضافی حل کنید.
---------------
نکته 2: گوش دادن به درس در کلاس
یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است.
---------------
نکته 3: نوشتن جزوه جذاب و خوانا در کلاس درس
حین تدریس ریاضی توسط معلم یا دبیرتان سعی کنید که هم گوش دهید و هم جزوه مناسبی یادداشت نمائید.
---------------
نکته 4: فعال بودن و پرسیدن سوال در کلاس درس
فعال بودن در کلاس درس ریاضی و سایر دروس را به یک عادت تبدیل کنید. نه اینکه یک روز سرحال باشید و روز دیگر بی حوصله. کنجکاو باشید و سعی کنید تا مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید از آن عبور نکنید.
--------------
نکته 5: مطالعه عمقی درس ریاضی
در هر مسئله ای که دلیل استفاده از روابط و فرمولها و یا روند حل را متوجه نشدید حتما از دبیر ریاضی یا معلم ریاضی خود سوال کنید. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان با تمرکز کامل گوش دهید.

 


315
تاریخ : دوشنبه 29 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
تاثیر خوردن صبحانه در یادگیری ریاضی
مطالعات نشان مي دهند كه حدود 25 درصد انرژي موردنياز دانش آموزان در طول روز از طريق مصرف صبحانه تامين مي شود. به همين دليل دانش آموز بايد پيش از رفتن به مدرسه حتما صبحانه بخورد. صبحانه سرشار از كربوهيدرات موجب ايجاد آرامش و خواب آلودگي مي گردد، در نتيجه بهتر است كه در اين وعده غذايي،در كنار مصرف كربوهيدرات از مواد پروتئيني مانند پنيركم چرب و تخم مرغ آب پز استفاده شود تا قدرت تمركز دانش آموزان افزايش يابد. ميان وعده ها هم بخشي از انرژي موردنياز بدن را تامين مي كنند. بهترين ميان وعده براي يك دانش آموز،انواع مغزها،نان،پنير و ميوه ها است. مصرف انواع ميوه ها و مركبات در پيشگيري از خواب آلودگي دانش آموزان مؤثر است. دانش آموزان بهتر است آب خنك به همراه داشته باشند تا هنگام تشنگي از آن بنوشند،زيرا كاهش مايعات بدن موجب خستگي زودرس، خواب آلودگي و سردرد مي شود. مصرف صبحانه چه فوایدی دارد؟ 
- صبحانه کافی و مناسب در قدرت یادگیری کودکان و تمرکز آن‌ها در کلاس درس موثر است. 
- افزایش نسبی قند خون بدنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می‌شود. 
- مصرف صبحانه در تنظیم وزن و جلوگیری از پرخوری و ریزه خواری در طول روز که یکی از علل شایع چاقی می‌باشد، موثر است. 
 
نخوردن صبحانه چه مضراتی دارد؟ 
- نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد. فعالیت طبیعی مغــز مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کمتر می‌شود

652
تاریخ : دوشنبه 29 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

هنرنمایی یک معلم ریاضی نیویورکی در زیر دریا
نويسنده : محمد شوکتی

 

هنرنمایی دیدنی یک غواص در زیر آب !


233
تاریخ : سه شنبه 23 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

غلبه بر مشکلات آموزش ریاضی

   
راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات آموزش ریاضی  
 
     
 
     
 
 
 
 
   
 
 
   
 
 
 
 
     
 
   
 

درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد. بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه ها دارند، همواره دنبال راه و روش هایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچه ها را با ریاضیات آشتی دهند.

بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان مقاطع مختلف معمولاً در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. بسیاری از دانش آموزان حتی در ساده ترین مطالب ریاضی مربوط به سال های قبل اشکال دارند. در ابتدای سال تحصیلی معمولاً مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیار زیاد است و دانش آموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند و وقتی که مطالبی را تدریس می کنیم نمی فهمند و با دهان باز و چشمانی گرد شده به معلم و تخته سیاه می نگرند! وقتی که از چند نفرشان درس می پرسیم به ندرت کسی جواب درستی می دهد و دائم هراسناک بوده و چشمانشان را به زمین می دوزند! اگر یک امتحان پایه از آنها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود. علل بسیاری در پایین بودن نمرات امتحانی نقش دارند. از جمله آنها:

۱) پایه ضعیف در درس ریاضی از سال های قبل.

۲) قبولی با استفاده از تک ماده در خرداد سال قبل.


254
تاریخ : شنبه 20 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
 

-ببین اگه حرکت نقطه متحرکو تعقیبش کنی فقط یه رنگ میبینی - بنفش!


2- حالا چن ثانیه به علامت + که وسط دایره هستش خیره شو . نقطه متحرکو بعد از چن

دیقه  سبز میبینی....


3- حالا یکم بیشتر روی علامت + تمرکز کن بعد چن ثانیه نقطه های بنفش کم

کم ناپدید میشن

 


برچسب‌ها: باحال

287
تاریخ : پنجشنبه 11 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
عنکبوت هم ریاضی سرش میشه!
 

                                

  بعضي از ما خانم ها از بعضي موجودات مي ترسيم و يا چندشمون مي شه ، يكي از اون موجودات بيچاره، آقا يا خانم عنكبوته، اما جالبه بدونيم همين موجود وحشت انگيز يا چندش زا هم رياضي سرش مي شه...

اگر انسان بخواد خطوطي را به عنوان دايره ، زاويه و مثلث رسم كنه و نظم و حساب فواصل اين خطوط را رعايت كنه ،بايد اولاً مقدار قابل توجهي هندسه و حساب ياد بگيره و ثانياً در ترسيم اينها به آلات و ابزاري از قبيل پرگار و نقاله محتاجه، ولي اين مهندس ماهربرای ساخت مثلث هاي منظمي كه در خونه ي خودش به كارمي بره،از هيچگونه ابزاري استفاده نمی کنه . حتي با چشم خودش هم نگاه نمي كنه و فقط با پاهاش تار مي تنه و خونه ي خودش رو كه يكي از دقيق ترين شاهكارهاي عالم خلقته بوجود مي آره.

اين مهندس هنگام خونه سازي ابتدا نقطه اي را در وسط به عنوان مركز در نظر مي گيره و سپس تارهايي را با فواصل منظم و دقيق ، دور آن مركز به صورت  « شعاعهاي دايره » مي تنه و به اين ترتيب « مثلث هاي متساوي الساقين » رو كه  همه ي اونها داراي « زواياي تند » هستند بوجود مي آره . اندازه ي اين تارها و  فاصله هاي آنها با هم آنقدر حساب شده به نظر مي رسه كه باعث تحسينه .

بعد تارهاي ديگري رو  بر عرض تارهاي اول مي تنه و آنها را در محل تلاقي و  تقاطع با هم پيوند مي ده و به اين وسيله دايره هاي بزرگ و كوچك كه همه  « متحدالمركز » هستند تشكيل مي شه كه اين دايره ها هر قدر به مركز  نزديكتر باشن ، كوچكتر و هر اندازه كه از مركز دورتر باشن بزرگتر هستند.

اخيرا هم يه  طبيعي دان معروف كشف كرده كه عنكبوت ها براي طرح خيلي دقيق و پيچيده تارهاشون از اصول لگاريتمي استفاده مي كنن.

 حالا بازم بگيد رياضي به چه درد مي خوره؟    وقتي يه جانور كوچولو رياضي سرش مي شه، ضايعه كه ما يه كمي رياضي بلد نباشيم.           



ارسال توسط هاجر شمسی دیلمی

418
تاریخ : پنجشنبه 11 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

راهکارهایی برای برگزاری یک امتحان مطلوب ودور از استرس

 استرس وفشار روانی در زمان امتحان مساله ای است که مربوط به سن خاصی نیست .اگر به خاطرات خود در زمان تحصیل نگاه کنیم همیشه نقطه دلهره اوری وجود داشته وان هم ترس از امتحان است که در پایان هر ترم یا ثلث گریبان مارا می گرفت .در هر دوره از زندگی گذراندن امتحان می تواند موجب بروز استرس شود.ترشح هورمونی به نام ادرنالین در بدن زمان وقوع حوادث به منظور تسریع در بهتر انجام شدن کارها صورت می گیرد.سعی در درمان استرس ویا ازبین بردن ان به طور کامل اشتباه است چرا که وجود ان لازم وضروری است تابتوانید با حداکثر انرژی تلاش کنید برای اینکه بتوانیدازان بهتر نتیجه بگیرید با به کار گیری موارد ذکر شده در زیر استرس  را کنترل کنیم .

 داشتن هدف وانگیزه 

 باورداشتن خود

برخورداری از مکانی ارام وبدون سروصدا

 (تغذیه مناسب (مخصوصا صبحانه روز امتحان 

  اولویت بندی مطالب درسی

 مدیریت کردن زمان 

 یادداشت برداری مطالب 

 ورزشهای مناسب برای استراحت به مغز وعضلات بدن وچشم 

 ضبط اطلاعات درسی از طریق سمعی -بصری در صورت امکان 

 تکرار مطالب از اول تا اخر چندین مرتبه 

 اجتناب از مطالعه در هنگام خستگی 

 آشنایی بانوع سوالات امتحانی استادان 

 خواب کافی در شب امتحان 

 نکاتی که در جلسه امتحان باید رعایت کنيد

آرام باشید یک روش ساده ارام سازی  تنفس عمیق .با چشمهای بسته وتمرکز بردم وبازدم وفکر نکردن به سوالات امتحانی -قبل از دریافت سوالات

 به دقت به  توصيه هاي کتبی وشفاهی استادان قبل از پاسخگویی به سوالات توجه کنید 

 وقت امتحان را برای پاسخگویی به کلیه سوالات تقسیم کنید 

 در دقایق پایانی وقت امتحان پاسخ های خود را مرور کرده استباهات احتمالی را تصحیح کنید 


 

تغذيه در فصل امتحانات

 

هر سال با نزديک شدن به زمان امتحانات پايان سال تحصيلي، ذهن والدين و دانش آموزان از نگراني هاي گوناگوني پر مي شود که توجه کافي به آنها و يافتن راه هاي صحيح براي برطرف کردن شان، مي تواند از تاثيرات سوء احتمالي تا حد زيادي جلوگيري کند.

يکي از اين نگراني ها، تغذيه صحيح در دوران امتحانات است که مي تواند به آرامش، تمرکز و يادگيري دانش آموز کمک شاياني بکند. کارشناسان علم تغذيه براي بهتر و با موفقيت گذراندن اين مرحله، توصيه هاي کوچک و بزرگي دارند که عمل به آنها مطمئناً خالي از فايده نخواهد بود. دکتر امير منصور علوي ناييني، کارشناس ارشد تغذيه و عضو هيأت علمي گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره مدل تغذيه عموم افراد مي گويد:«به طور کلي انسان در مقاطع مختلف سني بايد از سه وعده و دو ميان وعده روزانه براي تامين انرژي و مواد مغذي مورد نياز خود استفاده کند. در واقع چهار گروه غذايي گوشت و حبوبات و تخم مرغ، سبزيجات و ميوه ها، شير و لبنيات و نان غلات، بايد در برنامه تغذيه طوري گنجانده شوند که مجموعه آنها به تناسب در زمان هاي مختلف همواره استفاده شود.»

دکتر محمد جواد حسين زاده، پزشک و متخصص تغذيه، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، نيز اين نکته را اضافه مي کند که:«براي افزايش کارايي هر گروه سني، در هر شرايطي نياز به تدابير خاصي داريم. به عنوان مثال وضعيت تغذيه ايده آل، ورزشکاران را نيز به مدال نزديک تر مي کند. بنابراين تغذيه يک دانش آموز که در دوران رشد نيز هست، اهميت بسياري دارد که تنها به دوران امتحانات محدود نمي شود. پدر و مادرها بايد بدانند که در مقطع زماني امتحانات، افزايش يکباره کالري غذايي ضرورتي ندارد و به جاي توجه به کميت غذا، بهتر است به کيفيت آن توجه کنند.»

دکتر علوي ناييني به اين نکته اشاره کرده و مي افزايد:«اگر مي خواهيم فرزندمان خوب غذا بخورند، بايد سعي کنيم اشتهاي آنها باز شود که البته کار سختي نيست. کمک کنيم که دانش آموز به موقع بخوابد و صبح زود از خواب بيدار شود. در فاصله بين بيدار شدن از خواب و صرف صبحانه، بدن زمان کافي در اختيار دارد تا نياز به صبحانه را با تحريک معده برطرف کند. علاوه بر اين، مادران بايد سعي کنند ظاهر صبحانه، اشتهابرانگيز باشد. حتي بهتر است در اين روزها در حد توان، صبحانه اي تهيه شود که بيشتر مورد علاقه دانش آموز است. چند دقيقه نرمش ساده، استفاده از سبزيجات مانند خيار و گوجه فرنگي و از ديدگاه روان شناسي، جمع شدن همه افراد خانواده براي خوردن صبحانه، در تحريک اشتها موثر است.»

در دوران امتحان به دليل استرس، ترشح هورمون آدرنالين در بدن دانش آموزان افزايش مي يابد. از آنجايي که اين هورمون باعث افزايش سوخت پروتئين هاي بدن مي شود، نياز به مصرف پروتئين دو تا سه درصد افزايش مي يابد. دکتر علوي براي جبران اين کمبود پروتئين توصيه مي کند مقدار استفاده از گروه غذايي گوشت و حبوبات را از سه واحد در روز به چهار واحد در روز افزايش دهيم تا اين ميزان پروتئين جايگزين شود.

دکتر حسين زاده نيز استفاده از غذاهاي نامناسب سنگين يا پرچرب را از مشکلات تغذيه اي شايع مي داند:«خوردن اين گونه غذاها که تحمل و هضم آنها براي بدن مشکل تر از بقيه است، کم خوابي و ناراحتي گوارشي به دنبال دارد که باعث تشديد استرس مي شود. بايد از غذاهاي سبک و متعادل که حاوي پروتئين، منابع کربوهيدارتي و نشاسته اند - مانند ماکاروني و پاستا - استفاده شود. ميوه هاي شيرين نيز حاوي ماده اي به نام ترپتوفان هستند که ضد استرس و موجب آرامش است.»

دکتر ربابه شيخ الاسلام، متخصص اپيدميولوژي تغذيه و عضو هيات علمي وزارت بهداشت به اين موضوع اشاره مي کند که استرس زياد در دوران امتحانات روي افراد مختلف تاثيرات گوناگوني دارد؛ در عده اي باعث مي شود زياد بخورند اما در بعضي ديگر از بچه ها موجب بي اشتهايي مي شود و اصلا چيزي نمي خورند:«اگر مي خواهيم از تغذيه خوب، نتيجه دلخواه را بگيريم، بايد در کاهش استرس و کسب آرامش، به بچه ها کمک کنيم. استرس، مشکلات گوارشي، مانند يبوست را نيز در پي دارد. بنابراين مصرف سبزي و ميوه به هيچ وجه نبايد فراموش شود. چه در روزهاي آمادگي براي امتحان و چه در صبح روز امتحان، خوردن صبحانه نبايد فراموش شود.»

عموم کارشناسان عقيده دارند که نخوردن صبحانه کارايي مغز را کاهش مي دهد. دکتر علوي ناييني در اين باره مي گويد: «بيشتر امتحانات در ساعات اوليه صبح برگزار مي شوند و فاصله زمان صرف شام تا زمان صرف صبحانه نسبت به فاصله متناوب ساير وعده هاي غذايي، بيشتر است. اگر اين وعده غذايي حذف شود، ممکن است قند خون شخص پايين آمده و وضع عمومي بدن نامساعد شود.»

دکتر حسين زاده عدم مصرف غذاهاي مورد نياز و تنها توجه به سيري شکم در صبحانه (استفاده از آبميوه هاي غيرطبعي و کيک ها و شيريني هاي بسته بندي شده) را براي دانش آموزاني که در دوره رشد هستند، نه تنها بي فايده، بلکه مضر مي داند.

دکتر علوي توصيه مي کند در اين ايام براي ناهار، تعداد وعده هاي غذايي دريايي غير کنسروي مانند ماهي و ميگو را افزايش دهيم. اين مواد به دليل فسفر زياد تاثير مثبتي روي حافظه دارند. علاوه بر اين که در دوران امتحانات به بهبود وضعيت ذهني دانش آموز توجه مي کنيم، در مورد سلامت جسم او نيز نبايد سهل انگاري شود. اگر دانش آموز در يک کتابخانه، درس مي خواند و براي صرف غذا در منزل نيست، بايد براي تهيه غذا حتماً به بهداشتي بودن محل توجه کند.

نکته ديگر اين است که غذا خوردن بايد در آرامش باشد. دکتر علوي ناييني مي گويد:«بعضي از دانش آموزان عادت دارند که حتي هنگام غذاخوردن هم درس بخوانند. اين کار موجب مي شود که به ميزان و نحوه غذاخورن توجه نکنند و کم يا زياد غذا بخورند.»

علوي ناييني براي اطمينان و استفاده مناسب تر از منابع غذايي در دوران امتحانات مي گويد:«مصرف شير هم به دليل داشتن پروتئين، با ارزش بيولوژيکي و کلسيم بالا، در تقويت حافظه تاثير دارد. اگر دانش آموز غذايي را دوست دارد و البته آن غذا، خوب و مغذي است، همان غذا براي او آماده شود تا با ميل بيشتري مصرف شود.»

دکتر حسين زاده نيز توجه والدين را به اين نکته جلب مي کند که اگر بچه ها به ماده غذايي خاصي -مانند شير- عادت ندارند يا نسبت به آن حساسيت دارند، بهتر است از روزهاي قبل و در شرايط عادي، آن غذا را وارد برنامه غذايي کنيم تا دانش آموز به آن عادت کند و بتواند در دوران امتحانات نيز به راحتي از آن استفاده کند: «خصوصاً در مورد دختران، مصرف منابع غذايي حاوي کلسيم مانند لبنيات، که بهترين آنها شير است، توصيه مي شود. در دو دهه اول ميزان نياز به کلسيم افزايش مي يابد زيرا اسکلت بدن ساخته مي شود. به جز اين، تخم مرغ، منبع پروتئين بسيار خوبي به شمار مي آيد که لسيتين موجود در آن براي هوشياري و تمرکز بسيار مفيد است. استفاده از خشکبار و ميوه هاي خشک (بادام، گردو، کشمش، انجير و ... به عنوان مکمل هاي روزانه توصيه مي شود.»

خالي از فايده نيست اگر ميان وعده هاي تشکيل شده از ميوه ها و سبزيجات، از سه سهم در روز به چهار سهم افزايش يابد. منظور از يک «سهم» ميوه، يک سيب متوسط يا يک قاچ هندوانه است. از ميوه ها، خصوصا سيب و از سبزيجات، کاهو در افزايش تمرکز تاثير مثبت دارند. ربابه شيخ الاسلام، مدير موسسه تغذيه، سلامت و توسعه نيز سالادها و سبزي ها را حاوي ريزمغذي هايي مي خواند که هم به سلامت و شادابي پوست کمک مي کنند و هم باعث نشاط و سرزندگي شخص مي شوند: «بتاکاروتن موجود در سبزيجات زرد به قدرت بينايي دانش آموز کمک مي کند. نوشيدن آب کافي هم بسيار مهم است زيرا کاهش آب بدن مي تواند باعث سردرد، خستگي و از بين رفتن تمرکز ذهن شود. در طول زمان درس خواندن و نيز شب پيش از آزمون بهتر است نوشابه هاي گازدار و مايعاتي مانند چاي و قهوه کمتر مصرف شود.»


 

 

 


373
تاریخ : چهارشنبه 10 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

پیدا كردن ماه و روز تولد اشخاص

1-ماه تولد خود را در ۵ ضرب کند.

٢- به حاصل آن عدد ٧ را اضافه کنید

٣- بعد در ۴ ضرب نماید.

۴-به حاصل عدد ١٣ را اضافه کرده و دوباره در ۵ ضرب نماید .

۵-بعد روز تولد خود را به حاصل اضافه کرده و جواب را به شما بگوید.


حال شما با یک عمل تفریق ساده می توانید بگویید

شخص مورد نظر در چه ماه و روزی متولد شده است.


کلید : کافی است عدد ٢٠۵ را از حاصل کم کنید .

 در اینصورت ارقام یکان و دهگان عدد حاصل نشانگر

روز تولد ورقم یا ارقام بعدی نشانگر ماه تولد خواهد بود.





نوع مطلب : علم، 
برچسب ها : مطالب جالب،


214
تاریخ : دوشنبه 08 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
راز شادی در اعداد
 
تاريخ : سه شنبه دوم دی 1393

من قصد ندارم شما را با یک بازی با اعداد آشنا کنم. این اعداد"اعداد شانس"اعدادی هستند که می توانند به شما کمک کنند که در چند دقیقه به هدف با ارزشی برسید. این اعداد نتیجه تحقیقات و بر طبق پیشنهاد متخصصین هستند نه فقط شانس و خرافات.  منبع: گروه سبک زندگی سیمرغ 

با روشهای زیر شما هم می توانید شادتر زندگی کنید


348
تاریخ : سه شنبه 02 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

از زبان بزرگان رياضي

اگربه شما گفتند فلانی ریاضیات را دوست ندارد باور نکنید ریاضی را نمی توان دوست نداشت زیرا : هم دربیرون ودرون ماست. تنها میتوان ان را یاد گرفت یا نگرفت. (ک.ک.ویتسن)


345
تاریخ : یکشنبه 30 آذر 1393
نویسنده : حامد قاسمی
صفحات سایت
آمار سایت
  • کل مطالب : 1474
  • کل نظرات : 255
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 399
  • بازدید امروز : 1,244
  • باردید دیروز : 1,905
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 130
  • بازدید هفته : 11,630
  • بازدید ماه : 33,115
  • بازدید سال : 913,040
  • بازدید کلی : 3,032,862
  • کاربران آنلاين
  • 01. eskandari
  • اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    کانال تلگرام ما : https://telegram.me/ghmrir